Blog

Leerstijlen

By 31 oktober 2019 No Comments

Nog steeds worden we dagelijks geconfronteerd met de opvatting dat kinderen in onze scholen allemaal eigen leerstijlen hebben. Gelukkig wordt dit steeds minder, maar het is er nog wel. Leerkrachten geven hierbij vaak aan dat er een grens zit aan hun vermogen om aan al deze leerstijlen tegemoet te komen. Ze overzien het niet en vinden dat de leerlingen tekort komen als ze niet aan de slag kunnen met hun eigen leerstijl. Voor al deze leerkrachten is er goed nieuws! Uit onderzoek blijkt dat de opvatting dat we allemaal een eigen leerstijl hebben, onzin is. De onderzoekers komen tot de conclusie dat het idee ‘ik kan dit niet leren omdat ik een visuele leerling ben’ uit het raam kan. Onderzoekers hebben geen meldenswaardige verschillen gevonden tussen verschillende groepen in het leren. Dat wil overigens niet zeggen dat verschillende manieren van leerstof tot je nemen niet goed kunnen werken. Bijvoorbeeld leren en tekenen tegelijkertijd kan heel goed werken voor bepaalde kinderen. Lees verder in onderstaande blog met verwijzing naar bronnen.

Het idee dat we allemaal een eigen leerstijl hebben is onzin, blijkt uit nieuw onderzoek